Udefriskolen cykler til lejrskolen

Med lidt planlægning og information til forældrene kan man godt cykle, selv om man er en skole på landet.

Det er sommer, og en flok glade skoleelever i gule veste cykler på cykelstien gennem det midtjyske landskab, der ligger mellem Lemvig og Struer. De næsten 100 elever og lærere er på vej på lejrskole, og modsat mange andre skoleelever sidder de ikke i en varm bus, men cykler i den friske luft.
Eleverne går på Udefriskolen ikke langt fra Lemvig og er på vej på lejrskole i Humlum cirka 18 kilometer derfra.

Udefriskolen er en lille friskole med sammenlæste klasser og har ca. 85 elever, en børnehave og en vuggestue. Og de er en skole, der elsker at cykle, fortæller lærer Anne Hindkjær.

”Vi er en udeskole, så vi kan lide at komme ud; ud i naturen - selvom vi ikke er en naturskole. Vi tager også gerne ud på museum, på kommunen, i en butik eller på en virksomhed. Og vi bruger cyklerne, når vi tager afsted på udeskole,” siger hun.

Eleverne starter med at cykle i børnehaven, så forældrene er vant til, at de cykler.

”Selvfølgelig kan der være noget besværlig logistik i det, som i dag, hvor vi skal på lejrskole, hvor eleverne skal afleveres med en cykel kl. 7:45. Men dem, der ikke har tid, de har stillet cyklen i går aftes, så det lader sig gøre med lidt planlægning. Skal man cykle med børn, er det vigtigt at informere. På vores skole kommer mange med bussen, fordi vi bor midt på landet, og så har man ikke en cykel med. Men hvis man skriver ud i god tid, så er der altid mulighed for at få det til at fungere,” siger Anne Hindkjær.

Hans, der går på skolen, savner ikke bussen.

”Vi cykler forholdsvis meget, fordi vi er en udeskole. I dag er vi fx cyklet ned til den her lejr, og jeg synes, det er meget fedt at cykle. Vi cykler også for at styrke fællesskabet,” siger Hans, der suppleres af Tinna, der også går på skolen:

”Jeg synes, det er fedt, vi cykler, så vi ikke bare kører i busser og biler,” siger hun.

Udefriskolen ligger på landet, og det betyder, at eleverne cykler på landeveje, så der bliver gjort meget ud af sikkerheden.

”Vi har veste til alle på skolen, så vi kan ses, når vi cykler, og børnene bliver undervist i trafikregler og øver dem længe, inden de bliver sendt ud i trafikken. Vi har desuden en fast rækkefølge, som vi cykler i, med en voksen forrest, én i midten, og én der cykler bagerst - undervejs laver vi opsamlinger, så det bliver ret sikkert,” fortæller Anne Hindkjær. Men det er desværre også nødvendigt med en omvej på vej til lejrskolen.

”En dag som i dag, cykler vi ikke på hovedvejen, for det dur ikke med så små børn. Trykket fra en lastbil kan få dem til at slingre, og det er for farligt. Derfor har vi kørt flere kilometer, end den lige rute herhen, for at kunne cykle på cykelsti - men vi har jo ikke travlt, det er jo en del af turen,” siger Anne Hindkjær.

Læs også

Sådan bliver I en god cykelskole

Alle Børn Cykler Alliancen og Cyklistforbundet har samlet cases og gode råd fra cykelglade skoler i Danmark. Find inspiration til, hvordan I kan styrke børnecyklismen på jeres skole.

Læs mere

Eleverne cykler 20.000 km om året

CASE: På Ejerslykkeskolen cykler eleverne, når de skal i skoven, i teatret eller besøge virksomheder. Skolens cykelfokus bidrager også til, at elever med anden etnisk baggrund end dansk får gode cykelvaner.

Læs mere om Ejerslykke Skole

Skolen på heden har cykling som mærkesag

CASE: På Tjørring Skole cykler de så meget som muligt i stedet for at leje en bus - og det er lige fra 0. klasse. At kunne cykle og ruste eleverne til at kunne begå sig sikkert i trafikken allerede i børnehaveklassen er en mærkesag for skolen.

Læs mere om Tjørring Skole